top of page
חיפוש

מסלול לאור ירח ברמת הגולן- מנחל סמך ועד לכנרת

בואו לגלות מסלול טיול אתגרי של 16 ק"מ, מושלם לטיול לאור ירח.

נטייל בקניון הענק של נחל סמך, נחצה את הגשר הסורי מעל הנחל השוצף, נטפס לשלוחת לביאה ונרד עד מושב רמות עם אורות הזריחה המרצדים על הכנרת




למה לטייל בלילה?

  • כשבני האדם ישנים, הטבע מתעורר! כך אפשר לטייל לבד ולהנות מרחשי חיות הלילה.

  • טיול בחשיכה מחדד את חוש השמיעה, הריח והמישוש אותם אנחנו נוטים להזניח. הטיול הופך מהר מאוד לחוויה מדיטטיבית.

  • אפשר לטייל בכל הארץ כל השנה, גם בשיא הקיץ!

  • השוס האמיתי- לא צריך לחפש צל!







אז מה כדאי לדעת לפני שיוצאים לטיול לילי:

  • צריך להתכונן נפשית ופיזית. לנוח היטב לפני, לתת לגוף ולנפש להתכונן ללילה לבן, כדי להנות ממנו ולא לנקר בעצירות.

  • כדאי לוודא את עוצמת תאורת הירח וכיסוי העננים בלילה בו אנחנו מתכננים לטייל. הכי קל להיעזר בלוח השנה העברי (ט"ו/15 בכל חודש יש ירח מלא!) וגם כמובן בתחזית מזג אוויר. שימו לב גם לשעות הזריחה והשקיעה של הירח, לפעמים הירח אמנם מלא, אך אינו שוקע מוקדם.

  • לוודא שאנחנו לא נכנסים לשמורות טבע (אין לטייל בשמורת טבע בשעות הלילה)

  • לתכנן היטב את הדרך חזרה הביתה- לאחר הטיול ככול הנראה שתיהיו עייפים, וכדאי מאוד לא לעלות על ההגה. אנחנו ממליצים לטייל במסלולים אליהם אפשר להגיע בתחבורה ציבורית, או לנסוע כקבוצה עם הסעה מאורגנת.

  • טיול בלילה מעלה את רמת הסיכון הבטיחותי- יש לעדכן אנשים היכן אנחנו מטיילים, להימנע מירידה משבילים מסומנים, לא לחצות נחלים, והכי חשוב- להישאר עירניים!

  • ציוד חובה לטיול לילי- פנס ראש, מפת סימון שבילים, וכמובן נעלי טיולים והרבה מים (גם בלילה צריך לזכור לשתות הרבה!)



איך מטיילים בנחל סמך בלילה:

  • השביל שלנו באורך 16 ק"מ מורכב מכמה שבילים אותם איחדנו למסלול אחד מושלם. לכן, יש כמה וכמה נקודות בהן צבע השביל יתחלף. אנחנו ממליצים בחום לטייל עם מפת סימון שבילים מספר 1.

  • המסלול מתחיל בחניון האתר הארכאולוגי עין קשתות הצמוד לישוב נטור. אנחנו ממליצים להתחיל הליכה בסביבות השעה 23:00 בלילה כדי להגיע לחוף הכנרת עם הזריחה.

  • סיום המסלול בחוף כינר על הכנרת. ניתן לסיים גם בשער הכניסה למושב רמות ולוותר על 4 הק"מ האחרונים במסלול

  • המסלול ידידותי לתחבורה ציבורית. ניתן להגיע באוטובוס למושב נטור, ולחזור באוטובוס מחוף כינר.



סיפור דרך:

חלקו הראשון של המסלול כולל ירידה מתונה לאורך הגדה הדרומית של הקניון הענק של נחל סמך. מחניון אתר עין קשתות מתחיל שביל רחב מסומן שחור, שייקח אותנו צפונה עד לתוואי הזרימה בנחל סמך. (למי שמגיע בשעות פתיחת האתר, מומלץ לבקר במקום, הכניסה בתשלום)

הירידה הנוחה תאפשר לעיניים שלנו להתרגל להליכה בחושך. נגלה את האורות הרבים של העיר טבריה מנצנצים על מי הכנרת למולנו.

לאורך הדרך תלווה אותנו מדרגת סלע מלאכותית, שתסתיים בגשר יפה עשוי אבני בזלת על גבי אפיק נחל סמך. החציבה והגשר הם חלק מתוואי תעלת ההטייה, דרכה התכוונו הסורים להטות את נחלי הגולן לכיוון הירמוך ולמנוע את הגעתם לכנרת...

מיזם שאפתני למדי, שלא יצא לפועל מלבד המקטע הקצר הזה. הפרוייקט היה חלק ממאבק ממושך בין סוריה וישראל, שנקרא "המלחמה על המים" שהסתיים עם כיבוש הגולן על ידי ישראל במלחמת ששת הימים.



אנו ממליצים לעצור לרגע מתחת לגשר הסורי, ולנוח לצד המים המפכפכים של הנחל. שם הנחל מבוסס על שמו הערבי "ואדי סמאכי" שמשמעו- "נחל הדגים".

אכן, יש לא מעט דגים בנחל, ניתן לטבול רגליים ולהנות מטיפול קוסמטי של ממש! אם תשמרו על השקט תוכלו ממש לשמוע כמה חזק רחשי הסביבה נשמעים בלילה. צרצרים, עטלפים, מים זורמים ואולי אפילו איזה חזיר בר או צבי ארץ ישראלי.

לאחר הגשר, נמשיך בשביל הרחב המסומן בשחור, שלוקח פניית פרסה חדה לכיוון מערב, ועולה על הגדה הצפונית של הנחל. אנחנו ממליצים שלא לרדת מהשביל המסומן המתרחק מתוואי הזרימה ועולה על גבי שלוחת לביאה, למרות שיש לא מעט שבילים שפרצו הפרות לצד הנחל.

העלייה המתונה והארוכה יכולה להיות מעט קשה לחלק מהמטיילים, אך שווה לזכור שהנוף משיא השלוחה שווה כל צעד!




כשנגיע לשיא הגובה נפנה עם השביל השחור ימינה (צפונה) ולאחר מכן נפנה שמאלה (מערבה) לשביל מסומן בצבע כחול, שייקח אותנו כל הדרך עד מושב רמות. השביל הכחול חוצה כרמי זיתים ומטעי מנגו מוקפים גדרות.  אנחנו ממליצים להיעזר במפת סימון שבילים כדי להיות בטוחים שאנחנו על השביל.

נטייל בנוחות בשביל ההולך לאורך השלוחה, בין קניון נחל סמך מדרום ונחל כנף מצפון. בנקודה מסויימת גם נוף הכנרת יפתח כולו למול העיניים ונתחיל לרדת בחדות לכיוונה.

אתר מרתק שנחלוף על פניו (וככל הנראה לא נבחין בו כלל...) נקרא מתחם לביאה, והוא ממצא ארכאולוגי מתקופת הברונזה (כלומר 5300 שנה לפני זמננו!!) הכולל שרידי ישוב גדול ומבוצר בחומות אבן רחבות.

המבנים הרבים בישוב העתיק חרבו במרוצת השנים והאבנים המסותתות שבעבר הרכיבו את המבנים, נלקחו לבנייה במקומות שונים לאורך התקופות בתהליך שנקרא “שימוש משני”



.

לקראת סוף המסלול, נעשה סוג של סלאלום בין מטעי המנגו של מושב רמות (אם תטיילו בקיץ תזכו גם לראות את הקטיף בשעות אלו), ולבסוף נגיע לשער הכניסה לישוב. כאן מי שרוצה לקצר, יוכל לסיים את המסלול.

אנחנו ממליצים להמשיך בזהירות לצד כביש הגישה לישוב, שייקח אותנו עד לכביש הראשי סובב כנרת, לחצות אותו בזהירות ולהיכנס למתחם חוף כינר. שם נוכל להוריד את התרמיל, להיכנס בזהירות למים ולהנות מהזריחה- קסם על ים כנרת!





לאורך הקיץ אנחנו יוצאים למספר מסלולי לילה.

ברמת הגולן, במדבר ובים- הצטרפו אלינו לחוויה!


הבלוג בשיתוף פעולה עם אתר "למטייל בישראל".





51 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page